Dubeltowo: Gran Cir & Cir V

Sierpień zaczął się Dolomitami. Kilka następnych wpisów poświęcone będzie wypadom w rejonie Val Gardeny. To świetne miejsce do startu w góry, szczególnie polecane na początek przygody ze wspinaczką po żelaznych perciach. Dlaczego? Może dlatego, że każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Z Val Gardeny szybko można wyruszyć na via ferraty w kilku grupach górskich. Blisko stąd pod Sassolungo, do grup Odle i Puez, rzut kamieniem do potężnego masywu Selli, która oferuje drogi o każdym stopniu trudności. Na początek wybraliśmy grupę Puez, a w niej skalne turnie Cirspitzen. Głód gór, a tak naprawdę bliskość sprawiła, że pierwszego dnia przypuściliśmy dubeltowy „atak”, najpierw na wyższy, ale łatwiejszy Gran Cir [Große Cirspize], a później niższy Cir V, na który prowadzi nieco trudniejsza, ale dość krótka droga.

Gran Cir / Große Cirspize

Gran Cir wznosi się na wysokość 2592 m n.p.m. Dziś to nietrudny do zdobycia szczyt, na który w pogodne dni wchodzi masa osób. Wybraliśmy dużego Cir’a jako trasę rozbiegową, a nie dlatego, że chcieliśmy poczuć się jak na Krupówkach. Na początek ferraty (a właściwie szlaku) można dotrzeć podchodząc z Passo Gardena lub od pobliskich kolejek (od zachodu z Dantercëpies, lub od wschodu z kolejki Frara przez Jimmys Hutte). Pierwsze wejście na ten nietrudny dziś szczyt należy do Johanna Santnera i Gottfrieda Merzbachera, którzy stanęli na wierzchołku 7 sierpnia 1887 r.

cirspicen
Skalne turnie Cirspizen z najwyższym szczytem Gran Cir. Po lewej górna stacja kolejki Dentercepies, po prawej schronisko Jimmys Hutte.

Niecałą godzinkę od zaparkowanego na poboczu drogi auta zajęło nam podejście pod ścianę. Mało forsowne podejście przez rozległe hale, już samo w sobie jest ciekawe. Początek drogi wyprowadzającej na szczyt wiedzie najpierw przez piarżysty żleb, który kierując nas w prawo doprowadza do pierwszych ubezpieczeń. Wzdłuż nich należy iść pod skalnym murem aż na dość rozległą półkę, z której roztacza się zachwycająca panorama Selli.

taras

Dalsza droga na szczyt wiedzie nietrudnym grzbietem, po wydeptanej ścieżce. Po drodze znajduje się jeszcze jeden ubezpieczony poręczówką fragment. Szybko go pokonujemy i chwilę później, już ze szczytu mamy niezłe widoki. Odsłania się nowa perspektywa w kierunku grupy Odle, którą mamy w planie zaatakować w kolejnych dniach. Spore wrażenie wywiera na nas skalna ściana wznosząca się za kolejną dolinką, którą jest Val de Chedul. Dnem doliny prowadzi szlak nr. 12. Może być on ciekawą propozycją dla osób, które od zdobywania szczytów wolą ciekawe doliny. Mamy szczęście, bo razem z nami są na szczycie tylko dwie osoby i kilka wieszczków (to te czarne ptaki). Za chwilę robi się tłoczniej, ale my w tym czasie decydujemy się już schodzić. Zejście następuje tą samą drogą, co wspinaczka w górę. Gran Cir to naprawdę świetna, „rozbiegowa droga”, która kończy się ciekawą panoramą. Około godziny zajmuje nam zejście z piku i podejście do miejsca startu na Cir V.

PRAKTYCZNE INFORMACJE:
Trudność: A (łatwo)
Szczyt: 2592 m n.p.m.
Wysokość podejścia: ok. 480 m (zależna od punktu startu)
Sprzęt: komplet na ferraty
Czasy: 45” (podejście) / 1 h (ferrata) / 1 h. (zejście)
Uwagi: duża popularność szczytu i ruch, najlepiej startować wcześnie, kamienie strącane przez osoby znajdujące się wyżej, osoby wchodzące bez zabezpieczeń, auto można zostawić na „dzikich” zatoczkach (tylko tak, by nie utrudniało ruchu)

Podczas wejścia na Cir V

Cir V / Piccola Cir / Kleine Cirspize

Cir V (Piccola Cir/Kleine Cirspize) to turnia wznosząca się nad górną stacją kolejki Dantercëpies (2298 m). Zanim weszliśmy na ferratę na niebie pojawiło się trochę chmur. Zbiegłem do kolejki, by sprawdzić pogodę. Niestety informacji pogodowych nie znalazłem ani przy wyciągu, ani przy restauracyjce. Szybko sprawdziliśmy aplikację z radarem burzowym i zdecydowaliśmy o wbicu się w drogę. Kilka minut stromego podejścia trawiastym grzbietem i stajemy na początku via ferraty. Zaczyna się ona małą drabinką wyprowadzającą na ciekawy grzbiet. Można poczuć tu pewną ekspozycję, na szczęście skała jest dobrej jakości, choć nieco wyślizgana. Na grzbiecie trudności stopnia B. Po przejściu pierwszej grzędy jest malutkie siodełko i start do dalszej wspinaczki (dalej B). Lekkimi „zakosami” o trudnościach A/B, droga prowadzi coraz wyżej, aż do końca stalowej poręczówki. Krótkie podejście przez łatwy i nieubezpieczony teren wyprowadza do ostatnich trudności pod samym szczytem. Na drodze staje nam nieduży komin, który wymaga kilku sprawnych przechwytów (trudności B/C). Nie stanowi on specjalnej bariery, a jego znikoma długość pozwala sprawnie minąć go i stanąć na szczycie. Niewiele jest tu miejsca. Komfortowo może dla trzech osób, wiec robimy tylko kilka zdjęć i schodzimy w dół. Tym bardziej, że pod kominem słychać już następne głosy. Droga zejściowa prowadzi inną trasą. Po zejściu ze szczytu kominkiem, należy kierować się w kierunku wschodnim do żlebu pomiędzy turniami. Z początku nieubezpieczona droga przechodzi w niedługą poręczówkę. Piarżystym żlebem można dojść do podstawy góry lub skręcić wyraźną ścieżką w prawo. Wiedzie ona do początku ferraty i wyprowadza nieopodal miejsca z drabinką. My wybraliśmy tę drugą, szybszą opcję. Następnie zeszliśmy do Dantercëpies, gdzie taras z pięknym widokiem na Sassolungo zachęcał do krótkiego restu.

PRAKTYCZNE INFORMACJE:
Trudność: B/C (umiarkowanie łatwo, kilka miejsc B i B/C)
Szczyt: 2520 m n.p.m.
Wysokość podejścia: 222 m (z Dantercëpies)
Sprzęt: komplet na ferraty
Czasy: 10” (podejście) / 45”/1h h (ferrata) / 1 h. (zejście)
Uwagi: popularny cel; tłoczno, ale nie tak jak na G. Cir; konieczny komplet na ferraty; ciekawa, krótka wspinaczka; kilka trudniejszych miejsc; w restauracyjce na Dantercëpies: kawa 2€, piwo 5€, wjazd kolejką z Wolkenstein 12€ (normalny)/ 7,90 € (ulgowy);

UWAGA: link do TOPO, z którym zdobędziecie te szczyty.